Skip to main content

En call to action eller CTA används i många olika sammanhang, och för goda skäl. De fungerar mycket bra för att få en person att agera eller utföra den handling som du som företag vill nå. Till exempel att få en potentiell kund att köpa något, registrera sig eller bara läsa vidare. Men det gäller att du använder de på rätt sätt för att de ska vara så effektiva som möjligt. I den här artikeln tar vi upp hur du kan lyckas med det. 

Rätt placering på din CTA

Placera din CTA på de ställen där de känns mest logiska. Där den potentiella kunden exempelvis har blivit övertygad, vilket kan vara i slutet av en intressant artikel. Ha de gärna på många olika ställen på din hemsida som knappar som är enkla att se och trycka på. Du kan också ha din call to action på bland annat sociala medier eller i nyhetsbrev.

Var där din målgrupp är

Se till att du som företag är aktiv på de ställen där din aktuella målgrupp är. Var på flera olika sociala medier, och se till att det händer saker på din hemsida. Det hjälper inte att du har en massa call to action knappar om du har de på fel ställen. Är de inte på rätt ställen tappar de fort sin nytta.

Variera utformningen på din call to action 

Du kan använda dina call to actions för många olika syften. Det kan utöver att handla om ett köp, handla om att man ska ladda ner en mall eller någon annan typ av pdf, få tillgång till ett erbjudande eller liknande. 

När de sen klickar på din CTA se till att landningssidan där de hamnar är passande för din målgrupp och dess intressen och behov. Det är även en bra idé att göra så att de måste lämna en e-postadress till exempel för att de ska få tillgång till mallen eller erbjudandet.